Vzhledem k opakovaným dotazům v poště na téma celoroční třídní hodnocení, uveřejňuji zde jeden zkrácený podnět ze strany čtenářky a postupně se na něj pokusím odpovědět. Třeba se i vám ve školním startu a při řešení motivace, bude hodit. A při zdolávání oné celoroční cesty je asi jedno, zda plují piráti, letí draci, sovičky nebo cestují cestovatelé.
Dobrý den, paní Katko,
velice mne oslovil Váš projekt Sovičky a ráda bych se na toto téma dotazovala více. Jakou podobu jste zvolila pro soví průkaz? Vystavovala jste průběžně pozice žáků př. na nástěnce, nebo si soví pozice braly děti v podobě obrázku domů? Co dostaly děti na konci školního roku od Vás za odměnu, tedy za splnění nejvyšší úrovně?
Třídní průkaz
- je určen ke každodennímu hodnocení. Může obsahovat vedle razítka ze strany učitele i dětský obrázek vlastní nálady nebo i slovní komentář (např. “super den, sportovní den, prima akce, únava”…). Může tedy nastat i zápis, kdy vedle data má dítě svého 🙁 “mračouna”, na kterého se při svém razítkování doptáte a dozvíte se třeba: “že odjela babička, je nemocný křeček, nebo dítěti vypadl zub…” A vy hodnotíte dítě za celodenní práci pozitivně, tak má vedle něj vaše veselé razítko. A případně by se i rodič měl doptat, proč tam samo dítě kreslilo právě 🙁 v daný den.
- a může se v něm objevit učitelský 🙁 mračoun. Nedávám jich mnoho, ale když už se tak stane, ví to celá třída a i “odměněný žák s 🙁 “, si je vědom zač jej dostal.
- je pro mé třídy a žáky často cennější než žákovská knížka.
- obsahuje na titulce třídního maskota.
- má na první stránce (běžného sešitu s přebalem) vlepený list s pravidly, jejichž respektovaní se potvrzuje podpisem.
- obsahuje přání, které si první den školy doma děti sepíší s rodiči (prvňákům je většinou i rodič napíše). Nejsou tajná, naopak si je následující den sdělíme – přiznávám, že se vždy na tento okamžik odhalení sama moc těším 🙂
Celoroční třídní hodnocení – Principy
- za 10 učitelských pozitivních razítek se značí cesta na společné třídní “mapě”. Měli jsme ťapky k dračí sluji, části cesty k pokladu, lístky na větvích kolem hnízda, stopy k pevnosti.
- dosažení 10 🙂 se zaznačí i v průkaze větším číslovaným označením – razítkem
- za každého průběžného 🙁 mračouna se přičítají dva kladní 🙂 , kteří jsou nutní k dosažení značky na mapě. (tzn. má-li žák, třetí den 🙁 , tak potřebuje 12 🙂 , aby získal první značku na velkou mapu).
- pořadím, jakým mohou na cestě postupovat může “zamíchat” mimořádné získání 🙂 , které pak způsobí, že někdo má i dva nebo tři 🙂 za den (jde o výjimečný stav a vznikne vám tato potřeba zřejmě až podle iniciativy a složení ve třídě).
- v případě dlouhodobé nemoci můžou ostatní získat náskok. To je pak na vás, ať to monitorujete a případně oceníte dohnání učiva, nebo vyhlásíte mimořádný bonusový úkol…
- většinou před Vánoci, o pololetí a po Velikonocích sleduji, kde a jak na mapě jsme. Dříve jsme měli jen listy kolem hnízda, po opakované zkušenosti, mám napočítáno, že se s denním značením a proměnou po deseti dá do cíle dojít po 25 stopách. Stačilo by asi i 22, ale počítám třeba i s bonusem – lyžák, škola v přírodě, noční hlídka, speciální ocenění a zásluhy
- Principy třídního hodnocení jsem rozepsala v prezentaci třídního projektu Sovičky (přímý link na Slideshare).
- zde jsem poprvé předlepila oněch 25 zmíněných značek pro každé dítě a na ně si pak sami po dosažení desítky dávali nálepky
Pozice
- první dračí plán byl bez pozic, jen s cílem dojít k dračí sluji
- piráti měli po 10. části cesty na své trase palmu a u 20. kotvu a na obou pozicích si otvírali truhlici a vybírali si, co se jim v ní líbilo.
- sovičky se v hnízdech měnily a rostly po každých 5 lístcích, tedy po 50 🙂 , takže všichni na konci roku vyletěli z hnízda jako studované sovy. Jejich průběžný vývoj si po výměně v hnízdě vlepovali na list, který pak byl vložen do Sovího deníku. Více o pozicích soviček najdete i v prezentaci:
- cestovatelé na své cestě k pevnosti získávají symboly: batoh, lupu, kompas, mapu.
Závěrečné “ocenění”
- primárně necílím k tomu, že se musí dětem rozdat fyzická odměna, ale zatím to tak vždycky dopadlo, protože jsem měla akční rodiče a finanční prostředky.
- cenami u pirátů byly pirátské motivy téměř na všem – na sešitech, papírenských potřebách, textiliích, polštářích, ručnících, v knihách, na čajích… díky rodičům se nám toho v truhlici sešlo skutečně hodně a proto se truhlice otevírala v polovině cesty i na jejím konci.
- soví hnízdo se taky průběžně plnilo – hrnky, alba, plyšáci, háčkované sovičky…
- vždy dětem tvořím tématické diplomy, placky a knihu vlastních zážitků z cest a i ony během školního roku poznají, že “i cesta je cíl a odměnou je naše přátelství!”
Dobrý den,
moc se mi líbí (nejen) nápad na hodnocení a současně i motivaci dětí, které dostávají něco kladného a nejde jenom o reakci na zlobení. Zajímalo by mě, kdy se razítkování do průkazů věnujete (jestli vždy poslední hodinu nebo jindy) a kolik času vám to zabere. Chtěla bych se nechat Vámi inspirovat, ale nedokážu si to úplně představit, že bude vždy čas.
Děkuji.
Dobrý večer, Petro, s hrůzou jsem zjistila, že mám neodeslanou odpověď. 🙁 S hodnocením pracujeme pravidelně a denně, ale podle rozvrhu se nám to v úterky letos nedaří,končí den s AJ. Tak pak ve středu ťuknu razítka dvě, pokud mi sami neřeknou, že se něco “stalo v AJ” a pak si ho případně zaslouží. Někdy už zaúkoluji i děti, že někdo razítka rozdá. Nebo vybere průkazy – bez těch, kdo sám, nebo podle třídy či mě vyhodnotí, že je bez razítka, nebo dokonce s mračounem.