Projektová výuka a třídní projekty

Noc ve škole

Dneska už se celkem často setkáme s tím, že třídy spí ve škole, nebo už i ve školce. Ale jaké to má důvody, úskalí a smysl? Když jsem poprvé chtěla spát ve škole, bylo to na jaře 2004. To se na mě mnozí ve sborovně dívali, co a proč to dělám?  Ale byli i takoví, kteří mě v tom podpořili a po letech “ to nocování“ do svých třídních aktivit zařadili či zařazují opakovaně taky. 🙂

Narazila jsem na to, že se muselo řešit i papírování – souhlas s akcí, řešilo se, jak „noční“ hodiny vykazovat, atd. A mě přitom šlo v první fázi „jen o to, dát třídě možnost přespat ve škole, mít zážitek, tmelit skupinu, vyzkoušet si nocovat bez rodičů.“ 🙂

Proč?

  • Myslím si, stále i po letech, že je fajn, když se se svými školními dětmi setkáváte i mimo třídu a vyučovací proces.
  • Posiluje to důvěru, otevírá to možnost poznávání se v jiných situacích, tvoří to jiné vazby mezi všemi účastníky.
  • A je to v porovnání s mnoha školními dny – výjimečné – zažít ve škole třeba i jednu noc – ročně, nebo možná i jen jednu za celou školní docházku? Ta jedinečnost  a nevšednost je také tím obrovským zážitkem.

Kdy?

  • První nocování jsem zvolila před první školou v přírodě s novou třídou, abychom si „vyzkoušeli“ přenocovat jinde, bez rodičů. Což je někdy premiéra i pro druhou stranu, tedy pro ty dospěláky, kteří „nervózně“ čekají doma, zda jejich dítě vše zvládne.
  • Následně jsem zvolila, a k tomu se vracívám, tzv. – halloweenské/ podzimní nocování, nebo jarní probouzení – nejen přírody, ale i dětí po školní noci. 🙂 Ale je možné motivačně zvolit libovolný termín, který si vyberete.
  • Někdy se nocuje už i při sportovních, divadelních či hudebních soustředěních v ZUŠ, ať se intenzivněji nazkouší před koncertem, někdy se ustele i v družině.
  • Dříve jsem nocovala z pátku na sobotu, teď už vím, že jde zvládnout i „školní den“ po školní noci, ale vybírám pak termín třeba před státním svátkem, podzimními/ velikonočními prázdninami, kdy se na ně pak rozejdeme.
  • Scházíme se většinou zpět ve škole v pět večer, aby děti po vyučování ještě stihly případné placené kroužky či pobýt ještě doma s rodinou, před tou „velkou nocí“. 🙂
  • Zvládnou to už i prvňáčci.

Kde?

  • v tělocvičně
  • ve své třídě
  • v prostorách družiny
  • v aule
  • záleží na možnostech, podmínkách a prostorech školy a jejich vybavení
  • na koberci v místnosti, na žíněnkách, na gymnastickém koberci z tělocvičny a na něm položených vlastních karimatkách

jak?

  • Před akcí si fázi „těšení“ doplňujeme i fázi „výchovnou“, kdy se snažíme udržet si po tři týdny své 3 životy na vstupence do noční školy. Ty by se mohly odebrat, při nějakém „prohřešku“.
  • Alespoň dozor ve dvou – je dobré mít s sebou ještě jednu dospělou osobu – kolegyně učitelka, vychovatelka, kamarádka, … nikdy neberu na tuto akci rodiče, byla by to „nevýhoda“ pro potomka. 🙂
  • Celou nocovací akci doplňuji kromě samozřejmých aktivit – hygiena, příprava/balení spacáků, film, stolování, rozcvička, rozhovory a večerní pohádkové čtení – i o společnou rukodělnou a pohybovou akci. Někdy to byla výroba jarních dekorací, jindy ubrousková technika zdobení pirátských krabic, výroba přání, práce s keramikou, pohybové štafety a hry…

Co?

Co neopomenout?

  • O plánované akci informovat vedení školy a požádat o souhlas, prověřte si i nastavení topení a alarmů.
  • Informovat o akci rodiče… ti se totiž někdy obávají i více než děti. Poskytnout jim písemně informace (časy, seznam věcí, nástřel programu a motivaci, ať jsou ujištěni, že to má smysl a nejde o „nějaké strašení“) a dostatek času na zajištění spacáku a karimatek.
  • Motivovat a nadchnout děti předem – začínám: Tichou poštou – „Budeme spát ve škole!“.  Už u té mě baví reakce a výrazy obličeje. Ještě nikdy toto kolo pošty nikdo nepokazil. 🙂 pak rozdávám vstupenky, které si děti vždy střeží a přinesou společně se spacákem.
  • Nestrašit stezkou odvahy… ta není cílem, ale přiznávám, vždy nějakou variantu „svíčkované“ zařazuji a vždy se obešla bez slz, strašení a děsů, naopak je vnímána jako velký a pozitivní zážitek.
  • Pokud mám připravené soutěže, mám i drobné ceny.
  • Připravuji a tisknu pamětné listy z této akce.
  • Vybrat vhodný film – není nutné ho zařazovat, určitě třídu zabavíte i bez projekce, ale pokud máte třídní celoroční tématiku, nabízí se volit něco blízkého k třídní motivaci a nemusí jít o žádné „duchařiny“. 🙂
  • Domluvit se na možnostech jídla – někdy jsme měli každý své, jindy bylo napečeno akčními maminkami , nebo objednané pizzy. Případně se může domluvit večeře/ snídaně s jídelnou – za nějaký doplatek. Zkušenost je taková, že je jídla většinou hodně.
  • Zajistit dětem pitný režim – voda, čaj, kakao… vždy se nějaký spacák polije, Je dobré stanovit si pravidla na odkládání pití.
  • Vždy volám a hlásím předem na Policii, že „budeme svítit ve škole“. Několikrát nás přišli raději i zkontrolovat. 🙂 To pak vylekalo i mě, když se ozvalo bušení na okno a světlo baterky.

Ráno?

  • Předem upozorňuji, že nebudíme souseda. 🙂
  • Stanovuji už večer čas, kdy se vstává.
  • Společná pyžamová rozcvička, očista, snídaně.
  • Společné balení spacáků, které je ukázkou úžasného „motorického cvičení“ ´šikovnosti, ochoty si vzájemně pomoci a o pomoc si říci, protože mnozí spacák skládají poprvé a skutečně si neví rady.
  • Čas na reflexi – písemné vzkazy. Následně společné hodnotící kolečko.
  • Rozdávám list o absolvování „noční školy“, „1. noční hlídky“.
  • A pak v 10:00 šup domů, je-li to sobota, nebo do lavic v pozvolnějším režimu a bez písemek. 🙂

Možná rizika?

  • Nebudou spát všichni (z různých důvodů – nemoc, strach, dovolená, zdravotní stav, noční děsy, náměsíčnost, …) a nespící to následně může vnímat jako „handicap“.
  • Zvažte a případně zajistěte bezpečné zapálení a hoření svíček (v kelímcích, sklenicích, vysoko), ať už při značení stezky nebo jen pro orientaci či atmosféru.
  • Nebudete mít pro akci podporu a dostatečné pochopení ze všech stran, ale pokud v akci pro svou třídu smysl vidíte vy, a máte schváleno vedením a většinou rodičů a dětí, šla bych do toho, protože vy sami víte nejlépe, proč jdete „na noční bez příplatku“… ale s přidanou hodnotou. 🙂
  • Někteří probdíte noc, protože se budete střídavě budit (vy i děti) z důvodů nezvyklých zvuků a ruchů v nezvyklém prostředí.
  • Pozapomínané či poztrácené a jinde přibalené věci, které se ještě několik dní po akci budou vracet a hledat. 🙂
  • Neznámý prostor, nová situace a zkušenost, může se stát nějaký úraz – nestalo se mi, klepu, ale celá tato nestandardní situace nese vyšší riziko v tomto směru, proto nepodceňte obezřetnost a poučení o bezpečnosti, ač to zní formálně, tak je to nutné, vyjasnit si určité věci, přesuny, orientaci a odchody na WC přes spacáky atd.
  • Budete nadšení z akce a budete si to chtít zopakovat častěji. 🙂
  • Budete zklamaní, protože jste něco podcenili, či přecenili a příště do toho už nepůjdete.

Jak je tomu u vás? Nocovali jste ve škole? Co se vám osvědčilo, podařilo nebo jaká to mělo úskalí?

Profilový obrázek
Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Projektová výuka a třídní projekty