Naše třída
Hudební výchova "na ploše"

Hudební výchova „na ploše“

V hodinách hudební výchovy, zvláště ve vyšších ročnících, se čím dál méně zpívá 🙁 , někdy jsou k tomu učitelé tolerantní i vzhledem k „mutující třídě“.  Bohužel, někdy je tato výchova dokonce vnímána i jako zbytečná a nebo se „samozřejmou výbornou“ na vysvědčení… a to nejen v očích dětí, rodičů, ale někdy i u jiných kolegů, kteří ji učí. Sama jsem několikrát musela „vysvětlovat“, že i hudební výchova má pět klasifikačních stupňů… ale to by byla jiná story… a fakt jsem nikoho nechtěla nechat propadnout.

Vedle zpěvu, o kterém si myslím, že má skutečně důležité místo v životě školním i osobním, se přikláním i k zařazování poslechu hudebních ukázek. Pochopitelně se s tím musí ve škole už od 1. třídy postupně a systematicky pracovat. A je jen dobře, když jsou k tomu děti vedeny i dříve z rodin a ze školky. Rozhodně může jít o různé hudební žánry, nemyslím tím poslechem – jen poslech vážné hudby. 🙂 Za sebe jsem ráda, že jsem před rokem vybrala mateřskou školu – dle slov dcery: „tu s těmi nástroji.“, kde je s hudbou a hrou právě na různé hudební nástroje v kontaktu denně… a k narozeninám chce ukulele. 🙂

Rytmický záznam jsme ve třídě s dětmi zkoušeli už dříve „přehrávat“ hrou na tělo nejen z not či morseovky, ale třeba i podle lego kostek. Když jsem v souvislosti s přípravou na Den vody, hledala hudební a video ukázky, tak jsem narazila na níže uvedené grafické zpracování skladeb, o které se s vámi touto cestou chci podělit.

Možná už znáte, možná ne? Podle mě –  jednoduchou a poutavou grafikou se zde prezentuje vedle zvuku i obraz, který zaznamenává např. tempo, dynamiku, melodii, akcent, repetici… a obraz udržuje pozornost a tak z části i vede cílené sluchové vnímání a hudební představu.

Jedná se o ukázky (je jich minimálně 27), které najdete pod heslem: „line rider“. Ve třídě nás to baví. 🙂 Už dříve jsme zaznamenávali při poslechu pastelkami barvy, linie, pohyb, popisovali emoce, představovali si příběh, rozhovory atd., ale toto je „prima jízda“. 🙂 A to doslova. 🙂

Garage Band uživatelé ipadu asi znají, ale toto by vás mohlo zajímat, zvláště, jste-li fanoušky seriálů. Úvodní znělka Game of thrones je vytvořena právě v Garage Band. Podobných videí má autor na svém kanálu více.

Hudební výchova na iPadu

A další doporučená hudební „věcička“, vedle aplikace GarageBand, je Tiny orchestra. Tam si můžou děti odzkoušet zvuk jednotlivých nástrojů, pak je mají mezi možnými nabídkami identifikovat a nebo si mohou vést svůj vlastní koncert s vybranými hudebníky, které mohou v průběhu skladby vyměňovat.

Hudební výchova na iPadu - Tiny Orchestra
Hudební výchova na iPadu – Tiny Orchestra
Hudební výchova na iPadu - Tiny Orchestra
Hudební výchova na iPadu – Tiny Orchestra

Takže přeji veselé muzicírovaní třeba i s Bandem, Tinou nebo i závodníkem (a to nejen v pěti linkách). 🙂 A třeba si se třídou vytvoříte nejeden song nebo i svou třídní hymnu. Užijte si to…

S písničkou jde všechno líp, a ty naše písničky, jsou jak ty perličky a dokud se zpívá ještě se neumřelo!

PS: Psssssssssst, dámy – pro nadšené hudebnice zvláštní tip, muži prominou, 🙂 : notová sukně Úplně to tady nepatří, vím, ale při výběru kabátu jsem zaplula i mezi další kousky a měla chuť se podělit… a je to tematické. 🙂

Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

1 komentář

  • Díky za parádní článek k hudební výchově. I díky němu snad estetické výchovy zejména v mysli učitelů stanou časem na stejné úrovni jako ostatní předměty. Vždyť právě To estetické a citové (neurčité, neměřitelné) dnešním lidem čím dál víc chybí. A kamenujte mě, jestli se pletu.

Jste začínající učitel a čeká Vás začátek nového školního roku na 1. stupni základní školy a máte obavy z toho, co Vás čeká, na co se připravit, co raději ignorovat? 

Poslední dobou dostávám podobné dotazy, proto jsem se rozhodla, že budu pořádat kurz pro začínající učitele a online konzultace, kde můžeme osobně probrat Vaše konkrétní dotazy, na které ráda zodpovím na základě své zkušenosti z dlouholeté praxe ve školství.