Výuka a třídní projekty. Prakticky!

LEGO týden ve třídě

LEGO je oblíbená stavebnice, se kterou se většina dětí setká ještě v předškolním věku. Ať už je to řada DUPLO nebo pak tematické sety stavebnice. Třídní děti mi po Vánocích nadšeně hlásily, že dostaly LEGO friends, LEGO City nebo hasiče, policii atd.

Následně jsme měli individuální konzultace a v průběhu nich jsme narazili s rodiči na téma LEGO, kdy řešili, že syn „staví jen jednou a podle plánku a pak už nic.“ Tak jsem myslela nahlas a řekla: „Myslíte, že by bylo možné si vlastní lego donést a tvořit společně ve třídě, nechat se inspirovat kamarády apod.?  Nebude to ale zase rizikové v tom, že ztratí své kostičky nebo plánky?“ A rodičovský pár zazářil a hlásil: „Nooo, to by bylo super! 🙂 Určitě bychom mu dovolili si kostky vzít.“ No, a tak jsem vyhlásila před lyžákem týden s legem.

Volné stavění bylo běžnou přestávkovou aktivitou, ale stavělo se i v pracovní a výtvarné výchově. Kromě toho se pak kostičky vloudily i do dalších hodin.

V matematice se kostky postupně řadily, měřily a zjišťovalo se, že vlastně „kostky, nejsou kostky“, tedy krychle. Postupně se přičítaly a řešily příklady, sestavovaly se do plochy, šířky a výšky.

V češtině se s nimi slabikovalo, řadily se lego části na souřadná slova do kategorií slov nadřazených (zelenina, nářadí, zvířata, barvy…). Dále se popisovaly stavby, pracovalo se podle pracovního postupu, popsaly se postavy, zvířata, situace, které se i dále rozehrávaly.

V prvouce jsme si na něm popsali denní program a dělili zvířata podle ekotypu.

V hudebce jsme podle lego zápisu rytmu společně opakovali zápis hrou na tělo nebo orffy a hledali možná slova či věty v daném zobrazení.

Další možné varianty využití lega ve výuce:

  • Kimova hra – kdy se určitý počet předmětů (dílků, kostek) předloží před děti a ty se určitou dobu (tak 2 minuty) na ně dívají, následně se předměty zakryjí a hráči se snaží napsat, co si zapamatovali. Nebo mohou jen seřadit barevnou řadu, případně počty kostek, pokud by bylo zadáním sledovat např. „výšku komínu“.
  • hmatové vnímáni – vytáhnout z krabice okno, auto, žirafu…
  • štafety s postupným sbíráním příslušných zadaných barev, tvarů, postaviček…
  • překreslení stavby, postavy…
  • práce s perspektivou – blíž, dál, větší, menší
  • focení situací a tvorba komixu
  • makro fotka postavy a její popis česky, nebo i v jiném jazyce
  • focení postaviček v postupném pohybu a vznik animace
  • nahrávání videa s doplněním slovního komentáře
  • využití LEGO aplikací na ipadech

A jinak platilo: Kdo si hraje, nezlobí. 🙂  Bylo to prima a určitě si lego do školy zase přineseme. 🙂 Máte ve třídě stavebnice školní, nebo si necháváte děti taky hrát s vlastním přineseným?

Profilový obrázek
Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Přidat komentář

Výuka a třídní projekty. Prakticky!