Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Společný třídní hit – hymna

Zpěv ke školnímu „soužití“ neodmyslitelně patří a to kdykoliv. Vedle rozvoje dýchání, vnímání tempa a rytmu, melodie a slovní zásoby, taky napomáhá soudržnosti, posílení týmového ducha a násobí i emoční prožitek a vnímání. „A dokud se zpívá, ještě se neumřelo“… jak zpívá Jarek Nohavica. A právě jeho tři melodie jsem si „vypůjčila“ a přetextovala, protože pokud se zpívají songy s vlastní tématikou a příběhem ze školního dění, jsou o to silnější a oblíbenější i zapamatovatelnější.

Texty se mi psaly samy. Vznikaly paradoxně po dvakrát během volného okna v rozvrhu a to v době před podzimním předáváním slabikářů prvňáčkům, kde pak měly vždy i svou veřejnou premiéru. Texty byly pro děti chytlavé, vysvětlené a pochopené a tak i rychle zažité.

Jen píseň rozlučková pirátská měla ještě jiný a silnější emoční dopad už před samotným nácvikem. Hned při prvním poslechu originálu dětem došlo, že je to smutná písnička, signalizující fakt, že něco končí a blíží se nám čas loučení. Naučit jsme se ji měli ve škole v přírodě,  písnička měla mít premiéru i derniéru v jeden den, a to na zahradní rozlučkové červnové párty za další tři týdny.

Při prvním čtení textu se pár dětí rozplakalo a začalo velké objímání, které vyústilo v slzavé údolí… Do té doby jsem byla profesně ráda za to, že se “ mi ve školách v přírodě nebrečí“.  Ale toto bylo jiné. Nešlo o slzy stezku po rodičích… Bylo to neuvěřitelné a tak silné, že jsem se bála, že mi z toho děti v přírodě nebudou spát a onemocní. Nakonec jsem i já přes své slzy řekla, že od textu upustíme, že nechci, abychom byli až tak smutní, že ta písnička měla říct, co vše si za ty dva roky v srdcích neseme a jak nám společně bylo krásně, ale že čas rozloučení nadešel a musí se jít a letět dál. A tak, že my se teď raději rozletíme zase na vzduch ven, zahrát si fotbal a zaběhat si…

Venku jsme to všichni rozdýchali. Text zůstal veřejně vyvěšený, pirátská posádka si ho průběžně sama četla a učila se jej sama. Poslední sloku jsem měla zpívat sama až na rozlučce.  Nevěděla jsem, zda nakonec ke zpěvu dojde, nebo ne a vůbec bych se nezlobila, kdyby na to nedošlo. Ale… Ze školy v přírodě jsme jeli s tím, že jsme všichni text znali a věděli jsme, že to společně „ustojíme“ a táhneme za jeden provaz a bez slané vody na tvářích, ale s teplem a silou v srdcích nás všech, to bude „vrchol“ závěrečného programu.

Veřejné vystoupení bylo druhým silným a slzavým údolím, ale tentokrát na straně posluchačů a my na prknech paluby věděli, že je to síla a že všichni víme své a my se usmívali a drželi za ramena, jako jedna velká parta, kterou jsme se skutečně za ty dva roky stali…  A jak jsem zpívala v poslední sloce „v srdci vás vždy budu mít a hrdá na piráty chtěla bych navždy být!“ A v tu chvíli jsem byla nesmírně, jak všichni vyrostli a to nejen do výšky. A jsem hrdá i dál! 🙂

Soví Hů-Hů song

1. V řadě za sebou sovičky zde jsou, létají si svou školou, okolní krajinou. Aktovku mají, cestu už znají, došli v září do školy a vesele si zpívají:

Ref.: Hu, hu, hu, hu, huuu, pilně studuju, huhuhuhu huuu huuu,taky sportuju. Moudra objevuju, příklady zpracuju, s písmenky se poperu a knihu přečíst doveduu.

2. Když nás očka pálí, když nám dojde dech, lehnem na koberec, všichni na zádech. Chvíli pauzu mám, pak se do práce dám, společně se poučíme, vzájemně si poradíme.

Ref.: Hu, hu, hu, hu, huuu, pilně studuju, huhuhuhu huuu huuu,taky sportuju. Moudra objevuju, příklady zpracuju, s písmenky se poperu a knihu přečíst doveduu.

3. Ve škole se učím, spoustu nových věd. Objevuji tady, jaký je kolem svět. Co už vědět mám, doma probírám, s mámou, tátou, úkol splním, ve škole se zase culím.

Ref.: Hu, hu, hu, hu, huuu, pilně studuju, huhuhuhu huuu huuu,taky sportuju. Moudra objevuju, příklady zpracuju, s písmenky se poperu a knihu přečíst doveduu.

V moři je místa dost

Ref.:  V moři je místa dost. V moři je místa dost. V moři je místa, místa, ach, místa, v moři je místa dost.

1. Za jeden provaz táhnem, tak každý úkol zvládnem. Piráti si říkáme, na své palubě kmitáme. Školu tu máme rádi, jsme spolu kamarádi, pokyny plníme, deník si tvoříme.

Ref.:  V moři je místa dost. V moři je místa dost. V moři je místa, místa, ach, místa, v moři je místa dost.

2. Smajlíky sbíráme, k pokladu spěcháme, vlajky nám třídu zdobí, chcem, ať nikdo nezlobí. Plujeme společně, s úsměvem statečně, svět objevujeme, pilně studujeme.

Ref.:  V moři je místa dost. V moři je místa dost. V moři je místa, místa, ach, místa, v moři je místa dost.

 

Papoušku leť

1. Papoušku, leť, piráty veď, jejich cestou vědění. Oblétni zem, přileť až sem, do školy, kde všichni chodí. Dva roky zde studujem, ze společných chvílí se tady radujem, Papoušku, leť, piráty veď.

2. Společně si, tady plujem, na naší třídní lodi. Učíme se, smějeme se, často se i závodí. Už toho hodně víme, rádi do pirátské třídy chodíme. Papoušku, leť, piráty, veď.

3. Zeptej se ryb, kde je jim líp, zeptej se plameňáků, kdo závidí, nic nevidí z té krásy zpod oblaků. Pirát ten dneska už ví, největším pokladem, je kamarády mít. Papoušku, leť, piráty veď.

4. Piráti mí, moji milí, přeji Vám hodně štěstí. Studujte dál, každý jak má, zažívejte radosti. V srdci Vás vždy budu mít, hrdá na piráty stále bych chtěla být.

Piráte, leť, dobře se měj!

 

 

Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Výuka a třídní projekty. Prakticky!