Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Den vody – 22. 3. 2019

Tento týden nám téma vody prochází několika předměty, kdy „projekt“ ukončíme pátečním Světovým dnem vody. Slovo „projekt“ mám záměrně v uvozovkách, protože jsem si plně vědoma skutečnosti, že naše třídní dění nesplní všechny znaky PROJEKTU. Spíše téma vody integruji do jednotlivých předmětů.

Filmové ukázky

Vizuální projekce, navíc v příběhu, má na děti silný zážitek a nechává v nich trvalejší dojem, než jen samotné vyprávění či fotky. Proto jsem zvolila zařadit do výuky i krátké filmy (max 8 minut), po jejichž zhlédnutí s nimi dále pracujeme a jsou startem k další evokaci. Zvolila jsem pro tento týden na pondělí-čtvrtek, tyto filmové ukázky:

  • Láva – síla živlů, sny, přání, potřeba společnosti, života v páru

Celý krátký film s EN titulky:

  • Ptáčátko – voda jako zdroj obav a nebezpečí, ale i zdroj obživy, výchova

  • Láska mezi kapkami deště (The Blue Umbrella) – vedle dešťové podoby vody, je film zařazen na čtvrtek 21.3., který je Dnem downova syndromu a nese myšlenku, že nejsme všichni stejní.

Všechny krátké filmy od Pixaru jsou dostupné ve vysokém rozlišení na službě HBO GO, které si doma platíme (seriály, pohádky, český obsah).

Uvedené filmy, kromě prvního, jsou beze slov a tak se nabízí vyzkoušet s dětmi tzv. dabing a dialog, který si zkusíme nahrát a pak opakovaně pustit dohromady.

Mimochodem Pixar je vynikající studio, které se nebojí zabrousit i do dospělých (tj. ne úplně triviálních témat), která umí dostat do dětských animovaných filmů (V hlavě, Coco, Láva…).

Ukázky hudební

Práce s encyklopediemi

  • koloběh vody
  • mraky
  • voda a její užití
  • šetření vodou

Koloběh vody

– při přípravě na hodiny tohoto týdne jsem narazila na hezké animace

další možnosti na ztvárnění vody

  • zvukový plán – šumění a síly vody
  • pohybem, tancem
  • výtvarně – zapouštění barev, koláže
  • dramatizace příběhu – Deník dešťové kapky, O čem zpívá déšť, Co viděla kapka, Jak roste řeka, …
  • dopis vodě, vzkaz od vody
  • rébusy, hádanky, křížovky
  • děti samy chtěly zpívat Holku modrookou s obměnou samohlásek a Vodu, voděnku z pohádky Princezna ze mlejna

A na závěr pár záběrů z třídních aktivit

Během týdne se nám nakonec podařilo zařadit všechny výše uvedené aktivity, které měly u dětí velký úspěch a navíc „nám vyšly“ v matematice jednotky objemu a v prvouce téma pokojové rostliny a péče o ně.

Stihli jsme mít v daném týdnu i lekci v knihovně, kterou jsme měli domluvenou už měsíc, ale až v pondělí jsem se pokusila dát paní knihovnici podnět na možné téma: „Ponožkový den, nebo voda“… Úžasně nám propojila obě témata, což nám jen celé týdenní třídní dění doplnilo. Cením si této pohotovosti a ochoty ze strany paní knihovnice. Děkuji. 🙂

Podařilo se nám ve výtvarce zpracovat i ptáče a v pracovkách deštník a mrak s kapkami.

V češtině jsme vyplnili pracovní listy, napsali vzkaz od vody či vodě, a pracovali jsem s knihami.

Jak jste toto vodní téma uchopili vy? 🙂 

 

Profilový obrázek
Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Jeden komentář

  • Mě ještě napadá, že v hudebním zpracování lze ztvárnit dřívky, trianglem třeba Vltavu, případně pustit ukázky relaxační hudby a „meditovat“ v hodině, využít třeba hudebních nástrojů jako didgeridoo nebo dešťové nástroje nebo v rámci výtvarné výchovy si nějaký takový nástroj vyrobit …případně vyzkoušet vodní hrátky se skleničkami a vytvořit si tak vodní zvonkohru …

Výuka a třídní projekty. Prakticky!