Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Třídní trička

Když jsem před sedmi lety poprvé (ze zcela praktických důvodů) začala používat pro třídu motivační název – tehdy to byli „Auťáci a Berušky“ a třídu jsem pak po roce pouštěla a „vybyl mi“ třídní finanční kredit, tak jsem nechala dětem ve spolupráci s rodiči natisknout trička.

Tehdy kolegyně výtvarnice navrhla obrázek slunce s jedním okem autíčka a druhým beruškou. Na zádech byl jmenný seznam. Nechala jsem návrh překreslit do vektorů a já s jednou maminkou jela do tiskárny. Tam jsem vybrala tričko a následně i tašku a zadala tisk. Ovšem… bohudík či bohužel – v jednom z 31 jmen byla ze strany tiskárny chyba. Přesto, že mé podklady byly správné. Nakonec jsem tehdy neměla „jen“ 31 triček, ale bylo jich 62, protože každý dostal jedno správné a jedno s chybou zdarma. A já s kolegyní vlastně taky měla po dvou kusech. 🙂

Od té doby jsem nechávala tisknout třídní trička ještě třikrát. Už vše vždy klaplo napoprvé. 🙂

Osvědčilo se mi:

  • připravit si podklady ve vektorech (nabízí se použít „maskota“ pokud nějakého pro třídu máte ve vysoké kvalitě)
  • vybrat si tiskárnu a zaslat jim podklady nejdříve mailem s dotazem na cenovou nabídku
  •  projednat nákup s vedením školy nebo s rodiči – podle toho, z jakých se financují prostředků
  • získat velikosti triček pro děti – nejlépe v tabulce na třídních schůzkách či konzultacích, ať si to zkompletujete rychleji
  • zadat tisk, čekat na dodání, zaplatit (počítejte s tím, že je většinou žádaná i záloha předem)
  • předat trička „obřadně“ – při třídním projektovém dni, k Vánocům nebo Velikonocům, pololetnímu vysvědčení, … využít moment překvapení, kdy si je děti samy najdou, nebo na ně čekají…

Nabízí se otázka – Proč trička? My měli třeba až to maturitní (a přesně si pamatuji, jak jsme se na jeho podobě neuměli domluvit). Pak se začala objevovat trika u deváťáků a teď už mají školní trička i děti ve školce? Ale proč?

Já si na to odpověděla:

  • třídní investice z třídních peněz – to byla před lety má první pohnutka
  • třídní památka – podle informací si trička děti nechávají, i když z nich vyrostou
  • praktické při cestování – „Paní průvodčí, moji jsou všichni v těch tričkách“ 🙂
  • líbí se mi součinnost při vzniku návrhu triček – nejdříve jednotlivci nebo skupiny navrhují jejich obsahovou a grafickou podobu, pak se hlasuje o délce rukávu, o barvách…
  • možnost „dresscode“ na hromadné focení, na kalendář, na památeční tematické třídní foto
  • na odjezd na školu v přírodě
  • netiskneme trička až v červnu, ale naopak kolem pololetí, ať si je ještě „společně třídně užijeme“

Kromě tisku se trička mohou pochopitelně tvořit i samostatně ve třídě spolu s dětmi. Můžete je batikovat, kreslit barvami či fixy na textil.

Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Výuka a třídní projekty. Prakticky!