Naše třída

Jak na třídní schůzky? Tipy a triky pro začínající učitele

Začínající učitel - Jak na první třídní schůzky

Jste-li začínající učitel, stáli jste na praxích pár hodin před žáky, měli nějakou dvou týdenní hospitačně-asistentskou praxi a jednu dlouhodobou během studijní přípravy, možná.  Ale stát před rodiči a jednat s nimi budete zřejmě až během skutečného nástupu do práce. A na toto vás škola během studia většinou nepřipraví.

Třídní schůzky

  • nepodceňuji obsahovou ani časovou přípravu.
  • program třídní schůzky mám promítnutý na plátno přes dataprojektor.
  • při “hlasování” o nějaké záležitosti, podnět nebo závěr připisuji do původního programu, stejně jako případné podněty a postřehy či doplnění programu ze strany rodičů.
  • po třídních schůzkách kompletní dokument posílám všem rodičům na mail – vždy v hromadné třídní komunikaci používám skryté kopie adresátů.
  • už nevedu “sešit třídních schůzek”, ale jsou školy, které ho plošně stále vyžadují – zkuste se vedení zeptat na důvody.
  • během hromadných třídních schůzek nevařím kafe ani čaj. Případně odkážu na školní pitný režim (automat, barely s vodou…)
  • snažím se, abychom se rozcházeli pochopeni a bez nejistot a otazníků. Jsem ráda, že je to téměř vždy i s úsměvem.

Co se mi dále osvědčilo?

  • Hned od prvního jednání s rodiči – mailem nebo osobně, vystupuji jako člověk s respektem a úctou, ale jako profesionál. Nikdy nejsem arogantní, nadřazená, útočná. Pokládám se za komunikativní, slušnou, otevřenou a se smyslem pro humor, ale i pro pravidla, která jsou v zájmu naší součinnosti a s ohledem na děti.
  • Být připraven, mít podklady a informace – o žácích, škole, akcích,… případně vědět, kdo ve škole je k daným věcem a dotazům kompetentní a kam tedy případně rodiče odkázat, když dotaz či problém přesahuje vaše třídnické kompetence, nebo vědět, kde informace získat a následně je sdělit rodičům, pokud se tak domluvíte.
  • Jednám otevřeně a věci nazývám pravými jmény. Rozmohl se nám tady takový nešvar 🙂
  • Třídní schůzky jsou zde tady i z toho důvodu, že nastavuji pravidla komunikace i mezi mnou a rodiči (maily, mobily, osobní konzultace…).
  • Rodiče vědí, kdy a kde mě zastihnou před nebo po vyučování, pokud je potřeba.
  • Snažím se jednat a řešit problémy či osobní citlivé věci jinde než mezi dveřmi třídy a na chodbě. Ctím soukromí a diskrétnost v citlivých záležitostech.
  • Vyskytne-li se nějaký problém, řeším, nepřehlížím, neodsouvám.
  • Držím slovo a termíny.
  • Respektuji a očekávám respekt a podporu rodičů v zájmu dětí (Na 1. třídních schůzkách uvádím příklad: Jsem nekuřák, je mi jasné, že někdo v rodinách dětí kuřákem být může, ale my se třeba v hodinách můžeme bavit o životosprávě a tak vám děti můžou domů přijít s “moudrem: ale paní učitelka říkala, že…”. Prosím, zdržte se případných naštvaných poznámek na mou osobu. 🙂 Nepotopte mě, já vás taky nikdy nepotopím, i když spolu třeba nebudeme muset souhlasit… většinou pak na sebe všichni vyšleme chápající pohled, že víme, o čem ten příklad je. 🙂
  • Říct rodičům – “důvěřujte, ale ne slepě, případně prověřujte!” Děti někdy ze strachu nebo zapomnětlivosti nebo z fantazie mohou vymyslet uvěřitelné i neuvěřitelné story, ve kterých můžete sehrát kladnou i zápornou hlavní či vedlejší roli.
  • Vysvětlit – co, proč a kdy budete zadávat za domácí úkol (některá nedodělaná práce dítěte totiž běžným úkolem být nemusí a pak se rodič diví: “že má tolik úkolů” atd.)
  • O školních a mimoškolních akcích informuji s dostatečným předstihem.
  • Vybírané platební částky potvrzuji do deníčku, žákovské, nebo mailem. (pozn. mám vlastní razítko: “Převzala jsem……… Kč. Děkuji. )

Nejen třídní schůzky ale i osobní konzultace

  • Už někdy na školách zcela nahrazují nebo doplňují třídní schůzky.
  • Mám připravený rozpis termínu, kde se rodiče již dva týdny předem zapisují.
  • Na schůzku mám s sebou připraveno vždy třídní žákovské portfólio, písanku a pracovní sešit z matematiky, případně témata, co potřebuji s rodiči probrat.
  • Jsou většinou v osobnější, otevřenější a neformálnější atmosféře, než hromadné třídní schůzky se všemi rodiči a zřejmě i proto se od nich na školách upouští.

Možnosti spolupráce

  • Na schůzkách či při osobním setkání se rodičů ptám, či je vyzývám k možné spolupráci.
  • Ptám se na možný tip na zajímavou akci či výlet, který by nám doporučili, jsou rádi, že se pak mohou “podílet” na programu třídy.
  • Někdy sami nabídnou reklamní předměty pro třídní soutěže nebo návštěvu na jejich pracovišti.
  • Maminky a babičky výborně a rády pečou a nechají děti zdravě mlsat.
  • Je dobré mít na mimoškolní akci doprovod a je fajn, když se domluvíte s některými dobrovolníky z řad rodičů. Většinou se po prvních schůzkách sami nahlásí dva tři a ostatní pak jsou přemluveni doma dětmi, že chtějí, ať jindy jde právě jejich mamka nebo taťka. 🙂
  • Setkala jsem se s tím, že maminky společně našily třídní polštáře, prostírání či mikulášské punčochy.
  • Úžasné jsou tvořivé dílny plné šikovných rukou a nápadů.
  • Zažila jsem,  že se jelo na sobotní výlet vlastními auty a minibusem.
  • Organizovaly se narozeninové a zahradní oslavy…

Mám milou zkušenost s tím, že rodiče většinou sami vidí, co přinášíte a nabízíte jejich dětem vy,  a pak se vám to samo vrací, že i oni chtějí pomoci vám, svým dětem a třídě. Rozhodně je neúkolujte a nepřetěžujte. Sami nejlépe vycítíte, s jakou třídou rodičů jednáte a o co si můžete dovolit je slušně a zdvořile požádat. Určitě to nejde všechno v září. Vztahy a spolupráce se budují a staví a základ startujete a tvoříte vy.

Jak probíhají vaše třídní schůzky s rodiči a jsou vám nápomocni nebo naopak?

Líbil se Vám tento článek? Pro více inspirace nás sledujte na Pinterestu.

Přidat komentář

Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Pinterest