Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Keramika v naší třídě

Pro děti je velmi lákavá práce s plastelínou a hlínou. A obecně si myslím, že je třeba, aby měly příležitost tvořit a vyrábět věci i z jiných materiálů, než je nejčastěji používaný papír nebo plast. Přiznám se, že u plastelíny mě moc „nebaví“, že jsou výtvory malinké a „pomíjivé“. Ale pro její barevnost a zájem dětí, ji občas do pracovních činností zařadím, ale nepreferuji to. Mám raději přírodní materiály, práci na dvorku a zahradě.

S keramikou jsem ve škole roky nepracovala, neměla jsem k tomu ani podmínky ani vztah. Ten se u mě probudil až během poúrazového pobytu v rehabilitačním ústavu, kde jsem v průkazce procedur měla i pletení košíků a právě keramiku. 🙂 A tak jsem opřela berle v koutku a poprvé jsem si vyrobila odlévaný hrnek, jmenovku na dveře, zápichy do květináčů a zvoneček. 🙂

jak je to s keramikou ve třídě?

Jak se mi tedy dostala hlína mezi lavice a před tabuli? Poprvé to bylo ve školním roce, kdy jsme měli třídní barvu hnědou a tak se to i nabízelo – se společně upatlat od hlíny. 🙂 Po dva roky pirátské plavby jsem měla to štěstí, že u mě ve třídě byla školní maminka, která měla vlastní keramickou dílnu. Jednou se mi sama nabídla, že bychom ve třídě mohli společně něco vyrobit. Další rok jsem se zeptala, zda by to šlo zopakovat, a do třetice, i když už jsem její dceru neučila, tak za námi přišla i do soví party, a tvořilo se taky. Velmi jsem si této její aktivity cenila. 🙂 Vždy jsem tuto tvorbu volila až na období, kdy jsem měla nějaký třídní kredit vzniklý z jarmarku a mohla jsem „vyúčtovat“. Jako sponzorský dar tuto aktivitu třídní maminka realizovala poprvé, pak jsem ani sama nechtěla být nic za třídu dlužná. Přece jen, materiál, čas a energie něco stojí.

1. pirátské adventní věnce

2. pirátské hrnky

3. soví hvězdy – svícen

na co nezapomenout?

  • počítat s tím, že výrobek nebude hotový hned, takže tématické věci – vánoční, velikonoční, ke Dni matek apod., je nutné začít vytvářet s dostatečným předstihem, protože výroba prochází několika fázemi:
  1. tvarování z mokré hlíny
  2. sušení
  3. broušení
  4. barvení – glazování
  5. vypalování (a i to je někdy opakované)
  • je možné některé fáze zkrátit, pokud je část výrobku už předem připravená, jako v našich prvních dvou případech (věnec, hrnek).
  • ale i tak počítejte se dvěma bloky dvouhodinové práce, ale je dobré mít na tu dobu pro rychle pracanty i doplňující aktivitu – ať už tiché čtení, malování, nebo práci s pracovními listy či právě s plastelínou nebo jinou rukodělnou činnost, kterou děti zvládnou samy, když budete ještě pomáhat ostatním s hlínou.
  • je nutné si připravit třídní zázemí – upravit rozmístění stolů a pokrýt je igelity
  • upozornit děti raději na oblečení zástěr a fraků, aby si neznečistily civilní oděv
  • podepsat – monogramem či číslem – svůj výrobek – po vysušení a s odstupem času si ho děti nepoznají. 🙂
  • vyzvednutí a odnesení předmětů jsem se snažila raději nasměřovat na termín, kdy dětem mohou pomoci rodiče křehké věci odnést. Není nic horšího, než když si dítě po několika tvořivých aktivitách odnáší střepy. 🙁
  • pro tento případ je dobré, když máte i nějaký výrobek v záloze, a nezapomeňte ani na nepřítomného žáka, za kterého ho třeba společně vyrobí rychlejší spolužáci, nebo je dobré mít něco v záloze, právě pro případ nešťastného rozbití. 🙁
  • a v neposlední řadě, je na práci s hlínou ve třídě fajn, mít další dospělé ruce – ať už kolegyně, asistenta, holek z družiny nebo třídní maminky či dvou. 🙂

Tvarující schnoucí hmota

Pokud nemáte s keramikou zkušenost a ani zkušenou třídní maminku, která vám s prací pomůže, včetně dovozu a vypálení (pokud nemáte pec přímo ve škole), tak je myslím dobrou „rychlejší“ variantou vyzkoušet si práci s tvrdnoucí hmotou. Je jich v papírnictvích a kreativních obchodem několik druhů. Já vyzkoušela letos poprvé tuto dvě. S výsledkem jsme spokojeni. 🙂

Vlastní postřehy po první zkušenosti

  • z jednoho balíčku máme cca 30 kousků
  • sušili jsme dva dny na okně
  • keramika se válí přes textilii, tady jsme použili pečící papír, na kterém jsme to pak nechávali i schnout
  • tvoříte-li zápich, je nutné vložit špejli před vysušováním
  • je možné přilepit magnetický pásek a mít tak magnetku, drží. 🙂
  • dá se na ni malovat fixy na keramiku, to máme vyzkoušeno (barvy jsme nezkoušeli, ale neředěné tempery by asi šly).
  • dozdobili jsme stužkami a lýkem
  • bílá je křehká, podobný charakter jako sádra, hnědá je pevnější, ale dlouhodobě jde cítit „hlínou“.

A tento vánoční darovaný mýval mě skutečně dojal. Před Vánocemi na mém novém pracovišti jsem se „nečekaně“ dozvěděla, že i zde mám totiž třídní maminku keramičku. 🙂 To jsem skutečně koukala. 🙂 Takového mývala se nám asi nepodaří společně vyrobit. Možná někdy nějaká „placatá mláďata“. 🙂 Uvidíme.

Ale tento nám, vedle toho putovního plyšového a těch na průkazech, zdobí třídu a jsme rádi, že jsme pod jeho dohledem. 🙂

 

 

Profilový obrázek
Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Přidat komentář

Výuka a třídní projekty. Prakticky!