Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Začátek roku na střední škole v roli třídního učitele

Dovolená (nikoliv prázdniny – jak je nepedagogickou veřejností často nazýváno toto letní
období) nám učitelům už skončila a někteří v novém školním roce nastoupí před svou
třídu poprvé v roli třídního. Pokusím se zde shrnout pár věcí, které se mi jako
středoškolskému učiteli osvědčily.

1. Udržet si odstup, ale i lidskou tvář

Pokud někdo hned po dokončení vysokoškolského studia dostane třídu, je možné, že mezi žáky zapadne svým mladistvým vzhledem (chováním a stylem oblékání by snad už nemusel). Což je skvělé, je přece úžasné vypadat mladě. Ale nejednomu kolegovi se stalo „osudným“ vysedávání se svými žáky odpoledne po čajovnách a hospodách, v horším případě pak tykání si se svými žáky. S žáky máte profesionální vztah, ale nejdůležitější je přirozenost a nenucenost.

2. IT i v třídnických hodinách

Tato IT generace ocení, když nemusí koukat jen na vás, ale když jim i něco zajímavého promítnete. Přece nebudete psát organizaci školního roku či jména kolegů, kteří je budou učit na tabuli, když můžete mít předem již vše v prezentaci. Osobně používám prezzi, není tak okoukaná jako PowerPoint a zdá se mi dynamická.

3. Zachovat každému žákovi jeho osobnost

Stojíte zhruba před 30 žáky a každý z nich je jiný. Zkuste se na ně obracet i s nějakým dotazem, dát jim prostor, první dva dny nejsou jen k tomu, aby poslouchali příval informací, ale aby se i oni nějak představili, řekli např., odkud jsou, proč si vybrali tuto školu, jestli se s někým znají, co očekávají. Bylo by dobré vybrat 3 otázky, na které jednoduše odpoví každý rychle. Začněte tím, že na tyto otázky odpovíte vy sami.

4. Nebrat žáky jako „kus“, ale jako individualitu

Každý z nás ocení, když nejsme ta vzadu s copem, nebo ten v modrém tričku. Zkuste si co nejvíce jmen zapamatovat už první den, pořád je dokola oslovujte, udělejte si několik koleček, kdy je vyjmenujete, aby i oni viděli, že jsou pro vás důležití, že mají své jméno a nejsou anonymní velkou skupinou.

5. Seznámení se se systémem

Většinou to dělám až druhý den. Ačkoliv žáci na základních školách a nějakým školním systémem pracují, bylo by dobré ověřit jejich zdatnost v nalézání informací na stránkách školy a v jejím informačním systému. Stačí jít do učebny informatiky a nasdílet jim do školních mailů malý „testík“ s úkoly (kde máte sraz na oficiální zahájení školního roku, co je pozítří k obědu, kdo je učí na zeměpis, co obsahuje Žádost o uvolnění ze školy, apod.).

6. Fotodokumentace

Focení je někdy nuda, někdy zábava. Teď jim možná přijde divné fotit se, ale až jim ukážete fotky z prvních školních dnů, až budou na stužkovacím večírku, tak se určitě každý pobaví.

Monika Kuchnová
Monika Kuchnová

Už pár let učím španělský jazyk na střední škole, posledních pár let externě pracuji na katedře romanistiky FF OU jako učitel oborové didaktiky

Přidat komentář

Výuka a třídní projekty. Prakticky!