Výuka a třídní projekty. Prakticky!

Začátek roku na střední škole v roli třídního učitele

Dovolená (nikoliv prázdniny – jak je nepedagogickou veřejností často nazýváno toto letní
období) nám učitelům už skončila a někteří v novém školním roce nastoupí před svou
třídu poprvé v roli třídního. Pokusím se zde shrnout pár věcí, které se mi jako
středoškolskému učiteli osvědčily.

1. Udržet si odstup, ale i lidskou tvář

Pokud někdo hned po dokončení vysokoškolského studia dostane třídu, je možné, že mezi žáky zapadne svým mladistvým vzhledem (chováním a stylem oblékání by snad už nemusel). Což je skvělé, je přece úžasné vypadat mladě. Ale nejednomu kolegovi se stalo „osudným“ vysedávání se svými žáky odpoledne po čajovnách a hospodách, v horším případě pak tykání si se svými žáky. S žáky máte profesionální vztah, ale nejdůležitější je přirozenost a nenucenost.

2. IT i v třídnických hodinách

Tato IT generace ocení, když nemusí koukat jen na vás, ale když jim i něco zajímavého promítnete. Přece nebudete psát organizaci školního roku či jména kolegů, kteří je budou učit na tabuli, když můžete mít předem již vše v prezentaci. Osobně používám prezzi, není tak okoukaná jako PowerPoint a zdá se mi dynamická.

3. Zachovat každému žákovi jeho osobnost

Stojíte zhruba před 30 žáky a každý z nich je jiný. Zkuste se na ně obracet i s nějakým dotazem, dát jim prostor, první dva dny nejsou jen k tomu, aby poslouchali příval informací, ale aby se i oni nějak představili, řekli např., odkud jsou, proč si vybrali tuto školu, jestli se s někým znají, co očekávají. Bylo by dobré vybrat 3 otázky, na které jednoduše odpoví každý rychle. Začněte tím, že na tyto otázky odpovíte vy sami.

4. Nebrat žáky jako „kus“, ale jako individualitu

Každý z nás ocení, když nejsme ta vzadu s copem, nebo ten v modrém tričku. Zkuste si co nejvíce jmen zapamatovat už první den, pořád je dokola oslovujte, udělejte si několik koleček, kdy je vyjmenujete, aby i oni viděli, že jsou pro vás důležití, že mají své jméno a nejsou anonymní velkou skupinou.

5. Seznámení se se systémem

Většinou to dělám až druhý den. Ačkoliv žáci na základních školách a nějakým školním systémem pracují, bylo by dobré ověřit jejich zdatnost v nalézání informací na stránkách školy a v jejím informačním systému. Stačí jít do učebny informatiky a nasdílet jim do školních mailů malý „testík“ s úkoly (kde máte sraz na oficiální zahájení školního roku, co je pozítří k obědu, kdo je učí na zeměpis, co obsahuje Žádost o uvolnění ze školy, apod.).

6. Fotodokumentace

Focení je někdy nuda, někdy zábava. Teď jim možná přijde divné fotit se, ale až jim ukážete fotky z prvních školních dnů, až budou na stužkovacím večírku, tak se určitě každý pobaví.

Monika Kuchnová
Monika Kuchnová

jmenuji se Monika a už pár let učím španělský jazyk na střední škole, posledních pár let externě pracuji na katedře romanistiky FF OU jako učitel oborové didaktiky

Přidat komentář

Výuka a třídní projekty. Prakticky!