Naše třída

Slovní hodnocení v první třídě

První vysvědčení prvňáčků je bezpochyby silný zážitek.

Slovní hodnocení v první třídě

Vnímám ve třídě vždy trochu napětí z očekávání z neznámého a nového, a o to větší zodpovědnost a váhu tomuto dni dávám před dětmi i já sama. Pokud máme slovní hodnocení, prvňáčci jsou trochu v “nevýhodě”, když dostanou sepsané vysvědčení na školním formuláři… Proto jim ještě tvořím speciální obrázkový list a i když bývají bez známek, tak jsem jim někdy i tu velkou jedničku, smajloše či palec nahoru , “udělila”, ať ví, co si domů zaslouženě nesou. 🙂

Slovní hodnocení v první tříděJako samozřejmost pokládám i to, že dětem při předávání podávám pravici, dívám se jim do očí a přeji jim úspěch v dalším školním snažení, a nastíním jim i obsah onoho slovního hodnocení. Ale v tento den nepředávám hodnocení jen já, ale hodnotí se i děti.

Slovní hodnocení a sebehodnocení žáků

Vedu děti pravidelně k sebereflexi, kdy i já sama se jich ptám, nejen před rozdáním vysvědčení, jak a co si myslí, že se hodnotí, jestli pracovali pilně, nebo něco šidili, zda procvičují čtení a písmenka, číslice a příklady. Jestli si dokážou pomáhat, zda ví, kde se pracuje, jak si poradit s nepořádkem na místě. Co  zvládají a v čem by měli přidat. Jestli si ví se vším rady, co a v čem by jim pomohlo, kdo si myslí, že se snažil málo, kdo musí hodně pracovat i doma, komu stačí, když poslouchá ve škole…

Těší mě, že i prvňák si (s těmito a podobnými dotazy) ví rady, a dokáže na sebe i spolužáky nahlížet docela objektivně. Těší mě to, někdy až dojímá.

Tip na možné zpracování

Formulářů a návrhů pro slovní hodnocení najdete na webu velkou spoustu už při zadání slova “sebehodnocení” a “slovní hodnocení” a kategorie obrázek, nebo použijte Pinterest.  Případně i sami je určitě dokážete vyrobit. Pokud máte nějaké třídní motivační téma, tak se to i nabízí, vytvořit si autorský třídní sebehodnotící list. Ale nemělo by to být jen samoúčelné vypracování vytisknutého listu. Právě práce s ním, by pak měla být tím nosnějším, co si z toho jednotlivci, třída, ale i učitel odnese. Sama tyto listy dětem po rozpravě zakládám do portfólií a s nadšením je sledují následně i rodiče u konzultací.

Letos jsme si zpracovali vysvědčení i do sešitu, jindy jsme zaznamenávali výšku rtuti teploměru, podle toho, jak si děti myslí, že daný předmět nebo oblast zvládají, psali a udělovali jsme si vzájemně i pochvaly. V těchto okamžicích pokládám za cenné to, že  se učíme “ocenit” spolužáky a  kamarádům pochvalu děti samy čtou a předávají.

Někdy jsem pak překvapená i já sama, když dostanu vysvědčení či dopis nebo obrázek pro třídu.

Pravidelně si hodnotíme každý den do svých třídních průkazů, měsíc písemně na deníkové stránky a alespoň dvakrát v týdnu se sejdeme nad “kartou růže a úsměvu”, kdy se chválíme a napomínáme vzájemně.

PS: … a s jednou ze svých prvních tříd – se Sovičkami – jsem se před několika lety stihla v tento den i rozloučit se svým svobodným jménem. Protože kdy jindy si naplánovat bílou svatbu v bílem, než po podepsání vysvědčení? 🙂  A měla jsem ještě i pololetní prázdninový den na svatební přípravy. 🙂

Slovní hodnocení v první třídě

 

 

Líbil se Vám tento článek? Pro více inspirace nás sledujte na Pinterestu.

Přidat komentář

Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Pinterest