LEGO je oblíbená stavebnice, se kterou se většina dětí setká ještě v předškolním věku. Ať už je to řada DUPLO nebo pak tematické sety stavebnice. Třídní děti mi po Vánocích nadšeně hlásily, že dostaly LEGO friends, LEGO City nebo hasiče, policii atd.
Jak vznikl nápad na Lego ve třídě
Následně jsme měli individuální konzultace a v průběhu nich jsme narazili s rodiči na téma LEGO, kdy řešili, že syn „staví jen jednou a podle plánku a pak už nic.“ Tak jsem myslela nahlas a řekla: „Myslíte, že by bylo možné si vlastní lego donést a tvořit společně ze stavebnice LEGO ve třídě, nechat se inspirovat kamarády apod.? Nebude to ale zase rizikové v tom, že ztratí své kostičky nebo plánky?“ A rodičovský pár zazářil a hlásil: „Nooo, to by bylo super! 🙂 Určitě bychom mu dovolili si kostky vzít.“ No, a tak jsem vyhlásila před lyžákem LEGO týden ve třídě.
Volné stavění bylo běžnou přestávkovou aktivitou, ale stavělo se i v pracovní a výtvarné výchově. Kromě toho se pak kostičky vloudily i do dalších hodin.
V matematice se kostky postupně řadily, měřily a zjišťovalo se, že vlastně „kostky, nejsou kostky“, tedy krychle. Postupně se přičítaly a řešily příklady, sestavovaly se do plochy, šířky a výšky.
V češtině se s nimi slabikovalo, řadily se lego části na souřadná slova do kategorií slov nadřazených (zelenina, nářadí, zvířata, barvy…). Dále se popisovaly stavby, pracovalo se podle pracovního postupu, popsaly se postavy, zvířata, situace, které se i dále rozehrávaly.
V prvouce jsme si na něm popsali denní program a dělili zvířata podle ekotypu.
V hudebce jsme podle lego zápisu rytmu společně opakovali zápis hrou na tělo nebo orffy a hledali možná slova či věty v daném zobrazení.
Další možné varianty využití LEGO ve třídě:
- Kimova hra – kdy se určitý počet předmětů (dílků, kostek) předloží před děti a ty se určitou dobu (tak 2 minuty) na ně dívají, následně se předměty zakryjí a hráči se snaží napsat, co si zapamatovali. Nebo mohou jen seřadit barevnou řadu, případně počty kostek, pokud by bylo zadáním sledovat např. „výšku komínu“.
- hmatové vnímáni – vytáhnout z krabice okno, auto, žirafu…
- štafety s postupným sbíráním příslušných zadaných barev, tvarů, postaviček…
- překreslení stavby, postavy…
- práce s perspektivou – blíž, dál, větší, menší
- focení situací a tvorba komixu
- makro fotka postavy a její popis česky, nebo i v jiném jazyce
- focení postaviček v postupném pohybu a vznik animace
- nahrávání videa s doplněním slovního komentáře
- využití LEGO aplikací na iPadech
A jinak platilo: Kdo si hraje, nezlobí. Bylo to prima a určitě si LEGO do třídy zase přineseme. 🙂
Upozornění: Tento článek není nijak sponzorován společností LEGO ani žádnou firmou prodávající hračky! Popisuji své praktické postřehy ze třídy. Samozřejmě pokud by chtěl někdo věnovat LEGO stavebnice např. na odměny pro děti není problém se domluvit, např. za výměnu reklamy 🙂
Přidat komentář