Výuka, třídní projekty a postřehy z praxe

Dřevěné pomůcky – Čtenářské sáčky a kostky

D

S vybavením své nové třídy jsem si v září mohla vybrat i nějaké pomůcky. A tak jsem hledala. Něco už ve třídě bylo, mnoho pomůcek mám papírových, nějaké zalaminované, pár plastových, ale s chutí jsem sáhla po dřevu.

Ve třídě byla příruční knihovnička, a když jsem narazila na čtenářské sáčky, tak jsem je s radostí objednala. Netrpělivě jsem pak očekávala jejich dodání a byla jsem nadšená. 🙂

  • Líbí se mi pestrost otázek, které jsou rozděleny do tří barevných kategorií – před, při a po čtení, a evokují čtenáře přemýšlet. I pro mě jsou otázky inspirující v další práci s libovolným textem ve třídě.
  • Líbí se mi jejich dřevěné zpracování a je fajn, i onen hmatový okamžik překvapení při osahání destiček, jakou otázku si čtenář vytáhne.
  • Líbí se mi životnost destiček, které mi nikdo nepřehne (jako laminované), neroztrhne (jako papírové) a nikde nezaloží a nezapadne.

Používáme je ve třídě nejen při hlasitém či tichém čtení v českém jazyce, ale i při prezentaci vlastních knih nebo i v prvouce. Dají se podle mě použít i pro filmové ukázky. Na což se v nejbližších dnech chystám.

Další dřevo ve třídě jsem si objednala už v nové škole cíleně. Matematiku a češtinu v kostkách nám v jiné sborovně kdysi doporučil kolega (Aleši, vždy si vzpomenu a děkuji moc!)  Chtěla jsem je mít i nyní při ruce. U kostek sice trošku hrozí, že se zakutálejí a nebo promíchají, ale při prvním použití na to upozorňuji a pro kontrolu kompletní sady se snažím co nejdéle setrvat v původním balení, kdy vidím, že se mi v plastu vrací všechny. Nepoužívám tedy hned přiložené pytlíky.

V češtině mám poprvé verzi maxi,. Po vytažení z krabice jsem si říkala, bezva, ale při dětské manipulaci jsou do dlaní kostky už dost velké. Tak je neházíme z ruky, ale mícháme v kelímku. Tolik jen praktický postřeh a mini minus k maxi verzi. 🙂

Kostky zařazuji jako aktivitu pro zpestření, motivaci a při zavádění matematického zápisu, kde si ukazujeme, že se dodržuje psaní znamének a číslic pod sebe. V češtině (či v jiném jazyce) je to obdoba hry scrabble. Ale pro prvňáky je fajn třeba jen vyhledávání známého písmene, a radost nad prvním složeným slovem ze známých písmen je vždy veliká. To nadšení ze hry, objevování i vtip mě u těchto aktivit baví. Proto mám kostky znovu ve třídě. 🙂

Sady mám do třídy tak, ať jsou do dvojice. Ale zabavíte se i s jednou sadou, když dáte třeba kruhový provoz několika herních stanovišť nebo více her na výběr.

Kdo si hraje, nezlobí, tady opravdu platí. Nad kostkami si děti většinou ani neuvědomují, že se učí a často spontánně řeknou i po rychlém dokončení úkolu: „Můžu si vzít kostky?“ A já ráda a spokojeně souhlasně kývnu a ukazuji, kde jsou, což už i samy děti vědí. 🙂 Jsou to chvíle, kdy si rozumíme i beze slov. 🙂

Kateřina Musiol Kuchnová

Jmenuji se Katka a učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Přidat komentář

Výuka, třídní projekty a postřehy z praxe